23/04/2024

Piața asigurărilor, confuză în fața liberalizării
 Piața asigurărilor, confuză în fața liberalizării Actual

Profitul companiilor de asigurare a crescut de aproape trei ori anul trecut pe fundalul unei sporiri a veniturilor cu 20,7% și a cheltuielilor cu 14,4%. Creșterea profitului nu se datorează însă prea mult activităților de asigurare, în cazul cărora veniturile și cheltuielile au sporit în același ritm. Piața moldovenească de asigurări introduce treptat noile tehnologii, care permit comercializarea online a polițelor și se pregătește de liberalizare, față de care există o oarecare reticență din partea companiilor de profil și a experților.

 

Ion CHIȘLEA

 

Cele nouă companii de asigurare au acumulat în anul 2023 un profit net de 435 milioane de lei, în creștere cu 278 milioane sau de 2,8 ori mai mult față de anul precedent. Acest lucru s-a datorat unei creșteri mai mari a veniturilor față de cheltuieli. Dacă veniturile s-au majorat cu 20,7%, ajungând la 4,92 miliarde de lei, cheltuielile au crescut cu 14,4%, cifrându-se la 4,48 miliarde de lei. Ritmul diferit de creștere nu se datorează însă activităților de asigurare propriu-zisă. Atât veniturile, cât și cheltuielile aferente activităților de asigurare au sporit cu 17,5%.

 

Prime brute subscrise, despăgubiri și indemnizații de asigurare plătite în anul 2023

 

Supravegherea asigurărilor a trecut la BNM

 

 

Un eveniment important al pieței din acest an este trecerea industriei asigurărilor sub supravegherea Băncii Naționale a Moldovei (BVN), până acum piața fiind supravegheată de Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF). Ultima a păstrat, totuși, partea ce ține de protecția consumatorilor de servicii de asigurare. Trecerea industriei respective sub supravegherea BNM a reprezentat o surpriză pentru noua guvernatoare, Anca Dragu, care a relatat la prima sa apariție într-o conferință de presă că acum, departamentul care urmează să se ocupe de această piață este abia în construcție. Și așa cum Republica Moldova resimte un deficit cronic de specialiști calificați, procesul este destul de dificil. Din această cauză, la momentul scrierii articolului, pe site-ul BNM încă nu era publicată informația privind evoluția pieței asigurărilor pe parcursul anului trecut.

Drept urmare, pentru a vedea configurația pieței și cotele de piață deținute de jucătorii de pe ea, am analizat evoluția ei în ianuarie-septembrie 2023.

Potrivit statisticilor respective, cele nouă companii de asigurare înregistrau la finele primelor nouă luni ale anului trecut prime brute subscrise în valoare de 2,18 miliarde de lei, pe când valoarea despăgubirilor achitate către clienți erau de doar 700 milioane de lei. Valoarea profitului acumulat de cele nouă companii era la acel moment de 295,6 milioane de lei. Comparând aceste rezultate cu cele pentru întregul an, când profitul sectorului, afișat de BNS, a ajuns la 435 milioane de lei, putem conchide că ultimul trimestru al anului a fost și mai prolific decât primele trei pentru companiile de asigurare.

 

Indicatorii de bază ai companiilor de asigurări în ianuarie-septembrie 2023

Potrivit clasamentului pentru nouă luni, în topul profitabilității de la acel moment erau Intact Asigurări Generale cu un profit de 64,3 milioane de lei, Asterra Grup cu aproape 60 milioane și Grawe Carat cu 54,4 milioane. La celălalt capăt, MoldCargo înregistra pierderi de 18,7 milioane de lei. Alexandru Zgardan, expert asociat al Centrului Analitic Expert-Grup, a activat anterior în sistemul de asigurări și cunoaște situația sistemului din interior. El spune că diferența reală dintre profitul de anul trecut și anul curent, obținut pe piața asigurărilor, este determinat mai degrabă de pierderile mari din 2022 pe care le înregistrează.

„Dacă excludem pierderile de 90 milioane de lei din 2022, avem o creștere mult mai moderată a profitului de anul trecut”, spune expertul.

Amintim că la finele acelui an, trei companii au raportat pierderi. Este vorba despre  Garanție, care a încheiat anul cu o pierdere de 79,4 milioane lei, Moldasig, cu o pierdere de 10 milioane de lei și de Moldcargo, cu pierderi de 422 mii de lei. Aceasta din urmă raporta și în 2021 pierderi substanțiale, de 9,6 milioane de lei și, potrivit mai multor experți, este printre principalii candidați de a ieși de pe piață în următorii ani, dacă nu-și va ameliora situația. Anul trecut, a părăsit piața compania Garanție.

 

Concentrarea pieței va continua

 

Alexandru Zgardan spune că se observă o concentrarea a pieței, tendință care va continua odată cu intrarea în vigoare a cerințelor mai dure de capital conform noii legi a asigurărilor, intrată în vigoare acum un an. Expertul susține că în următorii patru ani, piața autohtonă va ajunge la 5-6 companii, celelalte urmând s-o părăsească din cauza că nu vor putea să se conformeze cerințelor de capital și de transparență.

Alexandru Zgardan admite că o contractare a pieței nu va face bine concurenței, dar este optimist. „Evident, există riscuri în acest sens, dar, in același timp, trebuia de făcut ordine în domeniu. În plus, dacă avem în vedere eventuala integrare europeană, companiile din UE vor avea acces mai lejer la piața noastră. Sunt destul de sigur că pentru companiile românești va fi ușor să intre pe piața moldovenească în acest scenariu”, spune expertul.

„Vreo 45% din primele brute subscrise ajung la intermediari”

Una din particularitățile pieței moldovenești a asigurărilor constă în diferența foarte mare dintre volumul primelor brute subscrise și cel al daunelor sau despăgubirilor plătite de asigurători. „Fără o detaliere pe produse și companii a portofoliilor de asigurări, e greu de analizat tendințele, însă, chiar și așa, putem constata că vreo 45% din diferența dintre volumul primelor brute subscrise și despăgubirile plătite ajung la intermediari”, afirmă Alexandru Zgardan.

Expertul spune că rata de comisionare în Republica Moldova este enormă comparativ cu cea din Uniunea Europeană, iar lumea nu știe nimic de asta, deoarece intermediarii nu au obligațiunea să-și informeze clienții în acest sens. Spre comparație, în Uniunea Europeană și în România inclusiv, acest lucru este obligatoriu. Netransparența în cazul comisioanelor lasă o poartă deschisă pentru corupția din sistem. Și asta, deoarece unii intermediari corup responsabilii de transport în companiile cu flote de automobile, pentru ca aceștia să asigure vehiculele respective la ei. Expertul spune că aceasta era practica anterioară în sistem pe atunci când el activa pe piață. El se îndoiește că s-a schimbat ceva sau se poate schimba, dată fiind netransparența în privința comisioanelor.

Mai mult, el spune că existau și practici de împărțire a beneficiarilor licitațiilor. Atunci când erau organizate licitații pentru selectarea asigurătorului în companii, intermediarii (brokerii și agenții de asigurare) ar fi avut înțelegeri, cine dintre ei și ce licitație să câștige. Bineînțeles că astfel de practici nu pot nicidecum stimula concurența pe piață, care ar trebui, în mod normal, să se soldeze cu servicii de asigurare mai ieftine și mai calitative.

Profitul, mai mult din investiții decât din asigurări

Potrivit lui Vladimir Știrbu, director general al societății de asigurări Acord, anul 2023 a fost bun pentru compania sa, însă nu datorită activității operaționale (de asigurări), dar celei investiționale. „În ce privește activitatea operațională, lucrurile nu au fost tocmai simple. Ne-a ajuns din urmă inflația anilor precedenți cu majorarea prețurilor la bunuri și servicii, inclusiv serviciile de reparație auto. Am alocat mai multe resurse pentru despăgubiri. Respectiv, rentabilitatea asigurărilor nu este cea mai bună”, relatează managerul.

În schimb, compania sa a stat bine la capitolul investiții, așa cum statul a emis destul de multe valori mobiliare cu o dobândă foarte atractivă.

„Dacă vă aduceți aminte, erau și 15%, și chiar 21% în prima parte a anului. Deci, marea parte a profiturilor a fost obținută din dobânzi”, ne povestește Vladimir Știrbu.

 

Liberalizarea RCA trebuie gândită bine

 

Pe piața asigurărilor de răspundere civilă auto are loc acum un proces de liberalizare. Legislația primară a fost adoptată și acum se definitivează cadrul legal secundar, care va stabili primele de referință pentru asigurări. Potrivit lui Vladimir Știrbu, mecanismul e relativ simplu. Banca Națională, care este acum autoritatea de supraveghere a pieței, stabilește prima de referință minimă pe bază de date statistice la nivel de piață. Ulterior, fiecare companie își calculează primele de asigurare în baza statisticilor proprii. În cazul când acestea nu există, se ia în calcul statistica generală. Fiecare companie merge cu primele sale de asigurare, calculate individual, la BNM, care le aprobă. Sunt niște tarife bătute în cuie, de la care companiile nu vor putea devia. Iată aici intervine problema cea mare, or dacă societatea de asigurări nu are propria statistică despre propriii clienți, riscă să stabilească prime nesustenabile, care să-i cauzeze pierderi.  

 

Potrivit lui Potrivit lui Vladimir Dolghii, vice-președinte al Asociaţiei Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova, expert în actuariat, atunci când se stabilesc prețurile pe o piață, se ia în considerație nu numai aspectul economic sau cererea de piață.

„Întotdeauna, când se construiește un tarif comercial pentru orice serviciu sau produs pe piață, ții cont de costurile suportate, iei în considerație cererea și prețul mediu pe piață. Dar în cazul nostru, lipsește informația despre costuri. Și asta este cea mai mare problemă”, spune expertul.

Potrivit lui, ar fi necesară o bază de date similară cu cea a birourilor istoriilor de credit, la care asigurătorii să aibă acces și să știe ce riscuri își asumă în cazul unei sau altei asigurări. Aici există o multitudine de variabile – de la localitatea în care este înregistrată și circulă cel mai des automobilul până la maniera de condus a șoferului.

 

„Nu este bine pentru un asigurător individual sau pentru un participant nou care intră pe piață, fiindcă el nu dispune de date, n-a avut posibilitatea să acumuleze din activitatea lui practică datele necesare și trebuie să intre cu ochii închiși pe piață și, cumva, să modeleze un preț rezonabil pentru produs”, menționează Vladimir Dolghi.

„Legislația a pus principii și concepte corecte. Dar cadrul secundar creează situația în care o companie de asigurări,  cu cât este mai mică, cu atât riscă mai mult atunci când intră pe piață. Pe de altă parte, sunt favorizate companiile cu statistici mai detaliate și cu o activitate anterioară intensă”, conchide el.

 

Asigurările de viață au viitor

 

Acum piața asigurărilor din Republica Moldova este în proporție de 50% formată din asigurările de răspundere civilă auto (RCA), însă Vladimir Dolghi este de părerea că asigurările facultative au viitor. În special, el se referă la asigurările de viață.

„Acestea vor deveni interesante pentru asigurați în situația când va crește bunăstarea cetățenilor. La moment, noi nu stăm tocmai bine la acest capitol. Din acest considerent, ele nu au ajuns încă în lista necesităților prioritare ale cetățeanului de rând”, menționează expertul.

 

Și Vladimir Știrbu este de părerea că asigurările de viață au viitor în Republica Moldova. „E un instrument extraordinar, care îți asigură un supliment consistent la venituri când ajungi la vârsta de pensionare. Dar trebuie să scoți din buzunar, în fiecare lună, una-două sau trei mii de lei. Și acest lucru nu-i deloc simplu pentru majoritatea cetățenilor noștri. Este legat de nivelul veniturilor”, spune el.

 

Totodată, expertul spune că în cazul asigurărilor de viață, nu ar exista lipsă de încredere din partea cetățenilor, așa cum s-a întâmplat pe alte segmente ale pieței de asigurări.

 

Alexandru ZGARDAN, expert asociat EXPERT-GRUP:

 

„Fără o detaliere pe produse și companii a portofoliilor de asigurări, e greu de analizat tendințele, însă, chiar și așa, putem constata că vreo 45% din diferența dintre volumul primelor brute subscrise și despăgubirile plătite ajung la intermediari”

 

Vladimir ȘTIRBU, director general Acord Grup:

 

 În ce privește activitatea operațională, lucrurile nu au fost tocmai simple. Ne-a ajuns din urmă inflația anilor precedenți cu majorarea prețurilor la bunuri și servicii, inclusiv serviciile de reparație auto. Am alocat mai multe resurse pentru despăgubiri. Respectiv, rentabilitatea asigurărilor nu este cea mai bună”

 

Vladimir Dolghi, Vladimir Dolghii, vice-președinte al Asociaţiei Contabililor şi Auditorilor Profesionişti, expert în actuariat

„Întotdeauna, când se construiește un tarif comercial pentru orice serviciu sau produs pe piață, ții cont de costurile suportate, iei în considerație cererea și prețul mediu pe piață. Dar în cazul nostru, lipsește informația despre costuri. Și asta este cea mai mare problemă”

 

CIFRE:

 

435 milioane lei a reprezentat profitul industriei asigurărilor în 2023

 

2 94 miliarde lei a constituit volumul primelor brute subscrise

 

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

28 zile 7 ore

206

Publicitate în BC