27/06/2023

SOLUȚIILE DIGITALE PENTRU TRANSPORTUL URBAN DIN CHIȘINĂU
SOLUȚIILE DIGITALE PENTRU TRANSPORTUL URBAN  DIN CHIȘINĂU Hi-tech

Aplicațiile de transport alternativ sunt în plină ascensiune 

În prezent, în Chișinău există peste 300 de automobile la o mie de locuitori. Numărul de mașini private este prognozat să crească la o rată anuală de 5–10% în următorii ani, potrivit estimărilor făcute de autorii Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2022-2030. Un rol aparte în acest document revine oportunităților pe care le oferă digitalizarea. În martie 2023, a fost lansată aplicația tranzy.ai care permite monitorizarea în timp real a tuturor troleibuzelor și autobuzelor din oraș, astfel încât călătorii să nu mai piardă timp în stațiile de așteptare. Alte soluții digitale existente includ aplicațiile de trotinete și un site pentru închirierea bicicletelor electrice. 

Pe piața de închiriere a trotinetelor electrice din Republica Moldova activează în prezent doi jucători, fiecare cu propria aplicație digitală pentru iOS și Android și un plan de dezvoltare digitală pe termen lung. Reprezentanții celor două companii spun că relația dintre ele nu reprezintă un caz de concurență tipică, ci mai degrabă este una bazată pe conviețuire și respect. Și asta deoarece pe cei doi furnizori de servicii de mobilitate îi unește dorința de a îmbunătăți cadrul de mobilitate urbană din capitală.

De la Wizz la DUCK: Cum un moldovean ajută locuitorii orașului să scape de ambuteiaje

Primii pe piață au intrat cei de la DUCK în frunte cu Dan Casapciuc, un tânăr născut în 1993. Ideea de start-up i-a venit după ce a lucrat timp de cinci ani ca însoțitor de bord la Wizz Air, perioadă în care a putut să urmărească, cum funcționează sistemul de transport alternativ în marile orașe europene. DUCK a fost lansată de către Dan și doi prieteni de-ai săi pe 12 iunie 2021. Inițial, startup-ul avea doar 28 de trotinete electrice, cumpărate din sursele proprii ale fondatorilor. În prezent, DUCK are 160 de trotinete active de modele Segway și ÄIKE (un producător estonian). Ultimul lot de 60 de trotinete a ajuns la Chișinău în aprilie 2023.

Dan spune că afacerea depinde de vremea de afară. Acumulatoarele pot rezista la temperaturi de până la -10°C, dar, pentru siguranța utilizatorilor, nu se recomandă circulația pe timp de ghețuș, ploi sau ninsori abundente. Parțial, din aceste motive, în sezonul rece 2021-2022, DUCK a lucrat doar până în noiembrie, sistându-și activitatea pe durata sezonului invernal. Iarna 2022-2023 a fost una destul de caldă, ceea ce i-a permis companiei să activeze și în lunile ianuarie, februarie și martie, în afara zilelor când străzile erau înzăpezite. Potrivit lui Dan, principala problemă cu care se confruntă afacerea ține de calitatea drumurilor și nu de furturi sau vandalizări de trotinete, așa cum își imaginează unii.  Pentru comparație, o companie parteneră din Norvegia, care are o flotă de 1 300 de trotinete, înlocuiește de zece ori mai puține roți pe lună decât înlocuiește DUCK cu flota sa, precizează Dan. El susține că acest lucru se întâmplă nu doar din cauza gropilor, ci și a modului în care se repară trotuarele în Chișinău, când străzile stau săptămâni întregi acoperite cu pietriș fără să fie aplicat pavajul.

Aplicația DUCK pentru smartphone este folosită activ de zeci de mii de utilizatori, cifra exactă fiind un secret comercial al companiei. Achitarea călătoriei se face prin sistemul de plăți Stripe. În aplicație, utilizatorul își creează un portofel virtual, alimentându-l cu mijloace de pe card bancar. Există opțiunea de a intra într-un chat cu asistenții DUCK, gata să ofere răspuns prompt la întrebări. „Unii utilizatori au impresia că suntem o companie străină și nu una autohtonă, pentru că primim multe mesaje în engleză de la utilizatori cu nume moldovenești”, spune Dan, adăugând că aplicația nu colectează alte date în afară de cele indicate benevol de utilizatori.

Potrivit antreprenorului, există un interes sporit pentru folosirea trotinetelor electrice și în mediul de afaceri de la Chișinău. „În 2022, am primit o solicitare de la o companie specializată în livrarea cartușelor pentru imprimantă cu activitatea în sectorul Centru privind posibilitatea creării unui cont corporativ pentru angajați. Crește interesul pentru trotinete și în rândul șefilor de companii, care au nevoie să ajungă rapid de la locul unde își parchează mașina până la oficiu. În ziua de azi, antreprenorii, mai ales cei tineri, pun timpul pe primul plan. Nu mai există narațiunea de acum cinci-șase ani, când unii oameni de afaceri se rușinau să fie văzuți pe trotinetă sau bicicletă. Însă deocamdată, nu coboară nimeni dintr-un Porsche Cayenne ca să se urce direct pe trotinetă”, precizează el. Din spusele lui Dan, tot mai mulți șoferi folosesc harta online din aplicație pentru a-și planifica traseul astfel încât, la ieșire din mașină, să treacă pe una din trotinetele disponibile.

Bolt caută să-și răscumpere investiția în Chișinău

Trotinetele Bolt și aplicația prin care se închiriază acestea sunt disponibile la Chișinău începând cu 25 iunie 2021. Sediul central Bolt se află în Tallinn, Estonia, compania fiind prezentă în 45 de țări ale lumii. În capitalele mari cum ar fi Bucureștiul, utilizatorii pot comanda, cu ajutorul Bolt, un taxi sau livrare de mâncare, ambele opțiuni fiind indisponibile, deocamdată,  pentru publicul din Chișinău. Reprezentanții Bolt din Chișinău au primit câteva solicitări de la companii locale privind posibilitatea de a crea un cont corporativ pentru angajați, dar cererea încă nu a ajuns la nivelul când această opțiune ar avea sens din punct de vedere economic. Potrivit lui Sorin Chiriac, managerul de țară Bolt, un mare avantaj al aplicației este că utilizatorul poate să-și rezerve orice trotinetă disponibilă afișată pe hartă, costul fiind un leu per minut. De asemenea, există opțiunea de a pune călătoria pe pauză, de exemplu, pentru a face cumpărături la piață.

Flota Bolt din capitala Republicii Moldova a ajuns anul acesta la o cifră impresionantă de 1 200 de unități, de 4,8 ori mai mare decât număra la momentul lansării. Dat fiind faptul că o trotinetă poate să coste și 1 500 de dolari și ținând cont de frecvența cu care se defectează ori se fură, investiția este impunătoare. Potrivit reprezentantului Bolt, răscumpărarea acesteia necesită ani și face parte dintr-o strategie de lungă durată. Totodată, se observă o tendință pozitivă: numărul de trotinete vandalizate sau stricate se află în scădere continuă de-a lungul ultimilor trei ani. Un alt motiv de bucurie este că municipalitatea a făcut primii pași pentru îmbunătățirea infrastructurii pentru cicliști, iar noțiunea de trotinetă a fost inclusă în Regulamentul circulației rutiere.

În 2022, Bolt a depășit cifra de un milion de kilometri parcurși de utilizatorii din Chișinău și se așteaptă la un rezultat și mai bun în anul curent. Pentru moment, Bolt nu are planuri de a-și extinde afacerea cu trotinete și în alte orașe din Republica Moldova, fiindcă nu prea există cerere și nici problema ambuteiajelor nu este la fel de acută ca în capitală. Scopul companiei este să transforme trotineta într-o alternativă de transport viabilă și sigură pentru toți locuitorii municipiului. „Unul din obiectivele noastre e să ajungem în situația în care un utilizator al aplicației, oriunde s-ar afla în Chișinău, să aibă cât mai multe trotinete Bolt în apropiere”, punctează Sorin. Potrivit lui, în prezent, mulți chișinăuieni încă folosesc trotineta doar în scop de plimbare și recreație, nu și pentru a face naveta între casă și locul de muncă.

Renter își mărește numărul de biciclete și lansează o aplicație digitală

Daniel Trohin are 19 ani și este directorul executiv al Renter.md, o companie din Chișinău care oferă în chirie biciclete electrice M17 ale producătorului român Afisport. Afacerea a fost lansată în august 2022 datorită unui grant câștigat în cadrul concursului Youth4Entrepreneurship. Daniel a aflat vestea bună chiar în ziua în care a dat BAC-ul la matematică. Împreună cu el, din echipa Renter fac parte cinci persoane, cu vârste cuprinse între 18 și 19 ani. Inițial, au fost procurate șase biciclete, cifră care între timp aproape că s-a triplat, ajungând la 16 unități. Principalii clienți sunt curierii care livrează mâncare în raza municipiului Chișinău, compania având un parteneriat cu distribuitorul Glovo. Potrivit lui Daniel, Renter.md a trecut cu bine prin iarna 2022-2023, continuând să activeze pe tot parcursul sezonului rece: „Pe rețelele de socializare există video cum curierii sfidează ninsorile din februarie mergând pe bicicletele închiriate de la noi”, povestește el.

Bicicletele pot fi închiriate online pe site-ul Renter.md pentru o zi, o săptămână, 14 zile și o lună. Daniel are de gând să mărească flota de biciclete. „Există 250 de curieri activi în Chișinău. Scopul nostru pe termen scurt este să acoperim cel puțin 10% din această piață. La ora actuală, nu cred că e posibil să avem mai mult de 30 de biciclete”, povestește tânărul.

Recent, compania a mai câștigat un grant, în valoare de 1 500 euro, pentru lansarea aplicației digitale care urmează a fi disponibilă începând cu al doilea trimestru 2023. Potrivit lui Daniel, dimensiunea digitală a afacerii are ca scop facilitarea activității curierilor, mulți dintre care folosesc încă biciclete mecanice, ceea ce este obositor și scade semnificativ din productivitate. De fapt, atractivitatea Renter.md pentru curieri constă anume în faptul că bicicletele oferite în chirie, cu puterea motorului 500 W și o autonomie de 70 km, rezolvă problema dealurilor din Chișinău. Promisiunea plasată pe site-ul companiei este creșterea cu 30% a profiturilor obținute de curieri și asigurarea a cel puțin 20 de livrări pe zi. Un alt public pe care compania mizează sunt turiștii, pentru care există opțiunea de închiriere a bicicletei pe o zi la prețul de 249 de lei.

Trebuie să avem infrastructură

Activistul civic Rodion Gavriloi este de părere că, atâta timp cât orașul are o infrastructură rutieră axată pe nevoile șoferilor de mașini, o sumedenie de locuri de parcare gratuite și lipsește spațiul pentru pietoni și cicliști, digitalizarea nu va avea o contribuție semnificativă la fluidizarea traficului. În prezent, trotinetele și bicicletele soluționează problema „ultimului kilometru”, întrucât mijloacele de transport convenționale nu ajung direct la poarta casei sau a oficiului. O altă componentă a digitalizării mobilității urbane sunt aplicațiile  care monitorizează în timp real circulația troleibuzelor și autobuzelor în oraș. În prezent, în municipiu funcționează aplicația tranzy.ai, lansată în Chișinău la începutul primăverii curente, după ce își dovedise eficacitatea în Iași și Cluj. Rodion Gavriloi spune că aceasta nu este net superioară aplicației Easy Way, care a existat la Chișinău până în octombrie 2020. Ca și în cazul Easy Way, tranzy.ai are o hartă interactivă care arată în timp real locația autobuzelor și troleibuzelor, ceea ce permite utilizatorului să-și planifice călătoria din timp și să vină la stație în momentul potrivit. Problema este că, până în martie 2023, s-a reușit instalarea trackerelor GPS la 400 din cele 600 de troleibuze din gestiunea Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC). Potrivit activistului, aceste soluții digitale nu anulează însă necesitatea instalării în stații a panourilor electronice, pe care să fie afișat timpul în care unitatea de transport urmează să ajungă în stație, conform practicilor existente în marile orașe europene.



Parcările cu plată: teren propice pentru dezvoltarea soluțiilor digitale

Potrivit urbanistului Victor Chironda, o oportunitate pentru business ar apărea dacă ar fi interzise parcările gratuite din oraș, iar terenurile ocupate de ele ar trece în gestiunea agenților economici privați. Aceștia ar urma să perceapă taxe pentru folosirea parcărilor, inclusiv prin intermediul aplicațiilor digitale, precum cele de pe platforma Invipo Smart City, utilizată cu succes în Izmir (Turcia), Olomouc (Republica Cehă) și alte 36 de orașe din lume. Astfel, companiile private ar fi interesate să investească inclusiv în construcția parcărilor multi-etajate aidoma celor din marile capitale europene. Mai mult, în interiorul parcărilor ar putea fi instalați senzori care generează date pentru aplicația digitală, arătând utilizatorilor în timp real câte locuri libere există într-o anumită parcare.

Pe termen mediu și lung însă, autoritățile municipale ar trebui să acționeze în vederea reducerii deplasărilor cu mașină în favoarea celor efectuate cu transportul alternativ. Schimbarea ar fi favorabilă  și pentru  municipalitate, întrucât ar reduce cheltuielile pentru întreținerea drumurilor și amenajarea parcărilor. „Chișinăul va continua să crească și ca densitate, și ca suprafață, iar încasările în buget nu vor crește la fel de repede, ceea ce înseamnă că nu vom putea construi poduri, viaducte, pasaje, autostrăzi. Soluția este să echilibrăm sistemul de transport, punând accent pe nevoile pietonilor și bicicliștilor”, spune expertul, potrivit căruia primul pas spre acest obiectiv ar fi crearea unei rețele de cel puțin 40 de străzi dotate cu piste pentru bicicliști în centrul capitalei.

Eugen KANSKI

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

1 zile 6 ore

206

Publicitate în BC