30/01/2024

RECRUTAREA PERSONALULUI PENTRU ÎNTREPRINDERI, O AFACERE DE PERSPECTIVĂ
RECRUTAREA PERSONALULUI PENTRU ÎNTREPRINDERI, O AFACERE DE PERSPECTIVĂ HR

Identificarea și cooptarea angajaților performanți pentru companii devine și în Republica Moldova o afacere profitabilă. Tot mai frecvent, întreprinderile moldovenești își formează echipele, apelând la serviciile agențiilor de recrutare. Dacă acum 20-30 de ani singurele instrumente la îndemâna angajatorului erau o publicație specializată și câteva site-uri, unde erau plasate cererile și ofertele de muncă, în ultimii ani, agențiile specializate în recrutare devin tot mai clar prima opțiune în acest sens.

Angelina OLARU

DEZVOLTAREA PIEȚEI DE PROFIL, GRAȚIE INVESTITORILOR STRĂINI

Reprezentanții agențiilor de recrutare susțin că dezvoltarea lor se datorează, întâi de toate, companiilor străine venite în Republica Moldova. Acestea au demonstrat antreprenorilor locali prin propriul exemplu cum recrutarea eficientă a angajaților de către profesioniștii de profil se recuperează rapid, pe când tentativele de recrutare cu propriile forțe se pot solda deseori cu pierderi pentru afacere.

 

Odată cu evoluțiile pieței muncii din Republica Moldova, s-au dezvoltat și s-au înmulțit firmele de identificare și cooptare a personalului. Metodele de lucru clasice ale acestora (anunțurile în presă, târgurile de joburi, internetul etc.) au evoluat spre altele mai sofisticate – spre „head-hunting”, ce presupune abordarea directă a candidaților buni prin modalități neconvenționale. Metoda respectivă de atragere a specialiștilor performanți presupune discuții libere ale „vânătorilor” de „capete”, cu specialiști performanți, unde se negociază termenii esențiali ai contractului de muncă precum remunerarea și condițiile de activitate.

 

SPECIALIȘTII ÎN VÂNZĂRI, FINANȚE, MARKETING ȘI CONTABILII – LA MARE CĂUTARE

HR-Consulting este prima companie de recrutare din Republica Moldova, fiind fondată încă în anul 1995. A reușit să acumuleze un portofoliu larg de clienți permanenți, care-i permit să fie implicată constant în proiecte de selectare a specialiștilor, chiar în perioade de criză, precum pandemia și războiul.

„Este o afacere durabilă, dacă răspunde nevoilor pieței, aflate în schimbare permanentă, prin servicii de calitate și relații de încredere cu clienții și candidații. Datorită integrării europene, tot mai multe companii internaționale vin în Republica Moldova, cu multiple avantaje și pentru noi”, spune Svetlana Guțu, coordonator pentru proiecte de recrutare standard și de top în cadrul agenției de recrutare HR-Consulting.

În 2023, compania a avut o colaborare de succes cu o întreprindere de producere a cablajelor auto din Cehia, care și-a deschis o reprezentanță în Comrat. „Avem proiecte de recrutare pe termen lung, pe poziții din inginerie, producere, IT ș.a. În plus, pentru candidații noștri apar mai multe oportunități de dezvoltare, locuri de muncă, posibilități de integrare în companii internaționale”, menționează managerul.

ÎN CĂUTAREA UNOR PARTENERIATELE DINTRE AGENȚII, ANTREPRENORI, GUVERN ȘI ÎNVĂȚĂMÂNT

Cine apelează la serviciile HR-Consulting și ce specialiști sunt cei mai căutați prin intermediul lor? De regulă, este vorba de companiile internaționale sau locale, care au dificultăți în găsirea candidaților cu experiență și competențe, unde este necesară căutarea activă sau „head-hunting”.

 „Cele mai frecvente solicitări vizează căutarea specialiștilor din sfera vânzărilor atât pe piața locală, cât și pe cea internațională. Urmează contabilii și specialiștii din finanțe, marketing și personalul administrativ. În ultimii doi ani, am avut proiecte cu organizații din străinătate, care au venit în Republica Moldova din cauza războiului și cu scopul de a ajuta refugiații din Ucraina”, povestește Svetlana Guțu.

Cele mai profitabile contracte ale HR-Consulting sunt cele încheiate cu întreprinderi care abia au venit pe piață și solicită căutarea personalului-cheie, cum ar fi: directori administrativi, manageri de producere, manageri de proiecte ș.a. În astfel de situații, se stabilesc parteneriate de lungă durată.

„La ora aceasta, avem o lipsă acută de candidați cu experiență, dar și de  tineri absolvenți. Stabilirea unor parteneriate durabile ale agențiilor de recrutare, companiilor, instituțiilor de învățământ și autorităților ar contracara vidul forței de muncă. Prin inițiative comune și un efort concentrat, piața de recrutare din Republica Moldova ar putea deveni mai dinamică și mai eficientă”, consideră Svetlana Guțu.

 

CREȘTEREA CERERII DE SERVICII ȘI DIVERSIFICAREA NEVOILOR CLIENȚILOR

Olesea Guțu, manager de resurse umane la DAD Human Capital, spune că în ultimul timp, se atestă o creștere a cererii de servicii de recrutare, diversificarea nevoilor clienților și adaptarea la schimbări. „În ultimii cinci ani, piața de profil a fost influențată de factori precum pandemia, războiul din Ucraina și apariția inteligenței artificiale. Pandemia a determinat nevoia de a adapta procesele de recrutare la interviuri online și evaluări la distanță. Războiul din Ucraina a adus oportunitatea de a selecta lucrători și din rândul imigranților ucraineni, contribuind astfel la suplinirea posturilor și având un impact social pozitiv. Apariția inteligenței artificiale a adus automatizarea proceselor de recrutare și utilizarea softurilor de gestionare a CV-urilor”, povestește managerul.

  Potrivit ei, serviciile de recrutare ale DAD Human Capital au evoluat în concordanță cu procesul de integrare europeană. „Ne-am adaptat la standardele și cerințele europene în domeniul recrutării și am dezvoltat servicii specializate pentru a răspunde nevoilor clienților. Acestea includ recrutarea și selecția personalului, evaluarea competențelor, consultanță în resurse umane și dezvoltarea organizațională. Optăm pentru abordarea orientată spre rezultate, utilizarea tehnologiilor moderne și colaborarea strânsă cu clienții, în vederea celor mai bune soluții de recrutare”, afirmă Olesea Guțu.

ECONOMIE DE TIMP ȘI CANDIDAȚI BINE TESTAȚI

Meseriile cele mai căutate ale companiei țin de finanțe, vânzări și marketing, IT, transport, logistică și resurse umane. DAD Human Capital colaborează frecvent cu multinaționalele care au deja practici de recrutare „outsourcing” și apreciază beneficiile apelării la o agenție de recrutare. Compania este un partener de încredere și pentru startup-uri care nu dețin resurse necesare pentru a angaja recrutori proprii, dar au nevoie de sprijin în procesul de căutare a lucrătorilor.

„Printre clienți avem și companii mari, care au departamente proprii de recrutare. Acestea ne solicită ajutorul, deoarece, prin colaborarea cu noi, economisesc timp și beneficiază de candidați bine testați”, menționează managerul de la DAD Human Capital.

  Contractele cele mai „scumpe” ale agenției țin de clienți în căutare de specialiști cu experiență și competențe deosebite. Ei sunt dispuși să investească în recrutarea și selectarea celor mai buni candidați, pentru a-și îndeplini obiectivele de afaceri.

 

SĂ PROMOVĂM CULTURA RECRUTĂRII BAZATĂ PE MERITE ȘI COMPETENȚE

Există și clienți pentru care prețul nu este subiect de discuție. Ei își evaluează costurile abia la semnarea contractelor. De regulă, aceștia vin la agențiile de recrutare după ce au încercat să găsească singuri specialiști de top, însă fără succes.  

„În astfel de cazuri, discutăm despre sume semnificative în ce privește contractele încheiate. Colaborarea cu asemenea clienți ne permite concentrarea pe identificarea și atragerea celor mai performanți specialiști, în a satisface nevoile lor specifice”, explică Olesea Guțu.

Pentru ca piața de recrutare din Republica Moldova să devină competitivă la nivel regional și european, este importantă promovarea unei culturi a recrutării bazată pe merite și competențe, să se îmbunătățească parteneriatul între companii și instituții de învățământ și să se dezvolte programe de formare și dezvoltare profesională. Rezolvarea acestor probleme este posibilă prin implicarea tuturor actorilor pieței de recrutare: companii, instituții guvernamentale și societăți civile, este de părere managerul DAD Human Capital.

 

GENERAȚIA DE AZI NU VA MAI STA 15 ANI ÎN ACEEAȘI COMPANIE

Victoria Ulinici, expertă în resurse umane, HR business partner la Compania de traduceri și soluții IT „Travod”, povestește despre cum agențiile de recrutare să aibă un impact vizibil în sfera de business și să-și diversifice serviciile.

 

Potrivit ei, unele agenții promit operativitate în identificarea și angajarea profesioniștilor, altele mizează pe calitatea candidaților sau oferă garanție de înlocuire gratuită a lucrătorilor. Există și firme care își asumă întregul proces de recrutare (interviuri telefonice și de la fața locului, testări, verificare de recomandări etc.). Astfel, angajatorului îi rămâne doar să aibă interviul final. „O strategie de vânzare eficientă aparține unor agenții din Marea Britanie care, după ce ajută antreprenorii să închidă anumite poziții, continuă să le trimită periodic candidați, pentru a-i motiva să mai angajeze cu ele”, subliniază Victoria Ulinici.

 

Referindu-se la profilul noilor generații de angajați, experta spune că au trecut timpurile când oamenii lucrau câte 15 ani  în cadrul aceleiași companii fără să aibă mari cerințe față de angajator. „Generația de azi de angajați are așteptări complexe de la angajator. Dacă agențiile de profil ar manifesta interes în studierea realităților mediilor profesionale și culturale ale clienților lor, calitatea serviciilor de recrutare s-ar îmbunătăți considerabil. Primii pași în această direcție ar putea fi vizitele în oficiile întreprinderilor pentru informare în privința culturii organizaționale”, menționează Victoria Ulinici.

 

SOLUȚII PENTRU IMPACT VIZIBIL ÎN BUSINESS

Agențiile de recrutare ar putea să devină instrumente de sprijin pentru

întreprinzători și stat, în opinia reprezentantei Companiei „Travod”, dacă ar folosi experiența lor vastă în recrutare, pentru a genera rapoarte anuale privind dinamica și tendințele pieței muncii disponibile publicului larg. Este o

practică des întâlnită la agențiile din România și din alte state europene.

Ar fi de un real folos pentru business dacă agențiile ar realiza cu regularitate studii privind salariile și beneficiile care ar servi drept puncte de reper pentru angajatori, dar și pentru cei care sunt în căutare de joburi, în vederea unei informări mai bune.

O altă condiție ar fi ca agențiile de recrutare să educe companiile din domenii

precum mărcile de produse ale firmelor (employer branding) și piața de recrutare

(recruitment marketing), care lipsesc pe piața locală, dar sunt tot mai importante.

 

Încă o soluție de primă importanță pentru impactul vizibil în business al firmelor de recrutare ar fi suportul în instruirea forței de muncă, în elaborarea CV-urilor, interviurilor tehnice de succes etc. Toate acestea ar spori șansele de angajare.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Svetlana GUȚU, coordonator, la HR-Consulting:

Stabilirea unor parteneriate durabile între agențiile de recrutare, companiile, instituțiile de învățământ și autoritățile ar aduce soluții eficiente pieței de recrutare din Republica Moldova, pentru a deveni mai dinamică.

Olesea GUȚU, manager de resurse umane, la DAD Human Capital:

Ca piața de profil din Republica Moldova să devină competitivă la nivel regional și european, este importantă promovarea unei culturi a recrutării bazată pe merite și competențe.

Victoria ULINICI, HR business partner, la Compania „Travod”:

Dacă reprezentanții agențiilor de profil ar manifesta interes în a studia realitățile mediilor profesionale și culturale ale clienților lor, calitatea serviciilor de recrutare s-ar îmbunătăți considerabil.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

3 zile 9 ore

206

Publicitate în BC