16/10/2023

CITYFARM: UN MOD INOVATOR DE A CULTIVA LEGUME PENTRU UN VIITOR SUSTENABIL
CITYFARM: UN MOD INOVATOR DE A CULTIVA LEGUME PENTRU UN VIITOR SUSTENABIL Business Health

CityFarm este o companie moldovenească hotărâtă să revoluționeze modul în care consumăm legume proaspete. Conceput de Dima Albot în urmă cu opt ani, pe când era încă student de științe aplicate la Universitatea Hochschule Rhein-Waal din Germania, startup-ul a zguduit recent lumea afacerilor din Republica Moldova, odată cu sosirea sa în două supermarketuri Nr.1 din Chișinău. Datorită unor rafturi hidroponice, salata este cultivată direct la punctul de vânzare, astfel încât consumatorul să ducă acasă un produs sănătos și viu.

Eugen KANSKI

Miracolul CityFarm a început în 2016, cu câteva experimente îndrăznețe într-un apartament studențesc din localitatea Renania de Nord-Westfalia din Germania. O prietenă de-a lui Dima se pregătea să se mute în străinătate și l-a rugat să aibă grijă de una dintre plantele sale cât timp fata își transporta lucrurile în noua casă.  

„Nu mi-a luat mult timp să descopăr cât de iresponsabil am fost. Planta s-a uscat. Nu știu dacă s-a deshidratat sau dacă a fost din cauza unor picături de alcool care au căzut pe ea", povestește tânărul. Această experiență l-a făcut să se gândească: ce-ar fi dacă ar exista un dispozitiv inteligent care să controleze toate etapele de creștere, pentru a preveni alte victime ale neglijenței? A doua zi, Dima și-a luat un Arduino (un mic calculator de bază), a cumpărat o plantă nouă și a început să se joace cu senzorii pentru a automatiza procesul de irigare.

LEGUME PROASPETE ÎN CASĂ, PE TOT PARCURSUL ANULUI

Jumătate de an și patru plante ofilite au fost necesare ca să apară primul său proiect: un aparat artizanal de grădinărit care putea să măsoare temperatura și umiditatea solului și să pornească pompa de apă pentru a uda planta atunci când era nevoie. Dar a mai durat încă patru ani până când Growly – numele comercial al gadgetului – a fost lansat pe piață.  

Este un dispozitiv sexy care încape pe noptieră și care îi permite proprietarului să cultive peste 40 de soiuri de legume cu frunze verzi direct acasă, pe tot parcursul anului, fără pesticide, pământ sau lumină solară. Totul se datorează unei metode de creștere inovatoare, bazată pe hidroponică și iluminat electric. Dispozitivul poate fi achiziționat online la un preț de doar 139 de dolari, împreună cu un set gratuit de trei capsule de plante aromatice – busuioc, salată, rucola – și un ghid de cultivare pentru a deveni expert în ierburi aromatice.

Datorită designului său atractiv și a interfeței ușor de utilizat, micul dispozitiv a devenit deosebit de popular în rândul celor mai tineri utilizatori. Dima primește în mod regulat scrisori de la părinți care îi povestesc cum copiii lor au lăsat la o parte TikTok-ul și jocurile video pentru a explora diferitele varietăți de plante care pot fi aduse la viață cu ajutorul Growly.  

VFARM 2.0 – AGRICULTURA VIITORULUI AJUNGE ÎN DOUĂ SUPERMARKETURI DIN CHIȘINĂU

Ambiția CityFarm nu s-a oprit aici. De ce să se mulțumească cu micii consumatori individuali, când inovațiile din spatele Growly pot fi puse la dispoziția miilor de cumpărători care vin zilnic în supermarketurile capitalei în căutare de alimente sănătoase? Astfel, pentru a da noi dimensiuni unui concept ingenios, a apărut VFarm 2.0, o etajeră care se instalează direct în magazine, permițând plantelor să crească în cele mai bune condiții. Practic, este vorba de o fermă verticală care poate furniza până la 144 de salate pe lună, folosind cu 92% mai puțină apă decât în agricultura tradițională.

„O mare parte din verdețurile de pe piață sunt importate din Italia și Turcia, recoltate cu câteva săptămâni înainte de export, congelate și ambalate în plastic. Eu le numesc biomasă moartă. Ele nu mai conțin nutrienții și vitaminele necesare. Noi însă vindem salate vii, cu rădăcini, care păstrează toate substanțele nutritive", spune Dima.

Astfel, salatele CityFarm reprezintă un produs local, al cărui preț – 35 de lei bucata – este mai mare decât cel al legumelor din import, dar de o calitate superioară. În prezent, acestea se vând în magazinele Nr.1 de pe str. Lev Tolstoi și bd. Moscova, se preconizează comercializarea  și în alte supermarketuri ale rețelei. Cumpărătorul ia salata de pe raft, cu tot cu rădăcină și o împachetează într-o pungă de hârtie ecologică. Nu există plastic. Salata este luată acasă și poate fi consumată imediat sau pusă într-un pahar cu apă, unde poate rămâne proaspătă timp de câteva săptămâni.

INSPIRÂND GENERAȚIA ALPHA  

Întregul proces – atât achiziția, cât și consumul – devin experiențe unice, cu valoare educativă. Publicul-țintă este format în principal din părinți tineri. O vizită la supermarket în familie devine o oportunitate de a-i învăța pe copiii din generația Alpha despre potențialul agriculturii urbane pentru dezvoltarea durabilă.

 „Vrem să contribuim la formarea unei noi generații atașate mediului. Ambiția mea este ca agricultura să nu mai fie văzută ca o muncă murdară, ci mai degrabă ca ceva cool și inovator. Vrem ca tinerii de mâine să-și dorească să fie fermieri, nu doar programatori sau avocați, cum se întâmplă astăzi", spune Dima în exclusivitate pentru BusinessClass.

Pentru a atinge acest obiectiv strategic, mai este un drum lung de parcurs. În prezent, CityFarm se concentrează pe finalizarea construcției celei mai mari ferme verticale din Moldova, situată chiar în centrul Chișinăului. Aici se vor cultiva salate și ierburi proaspete cu ajutorul avantajelor tehnologiei hidroponice. Într-un spațiu de doar 142 de metri pătrați, vor fi produse până la 600 de salate pe zi, ceea ce va transforma proiectul conceput de fondatorul CityFarm într-una dintre cele mai eficiente facilități de producție agritech din Europa Centrală și de Est.

www.cityfarm.md
+373 00 000 000

info@cityfarm.md

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

22 zile 19 ore

207

Publicitate în BC